اخبار

1396/06/08
اولین نشست تخصصی همایش بین المللی صلح و دیپلماسی فرهنگی با سخنرانی دکتر محمد نصیری دبیرهمایش، دکترگرهولد از دانشگاه گیسن آلمان و دکتر محمد اخگری از دانشگاه صدا وسیمای ایران در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار گردید.


شرکت کنندگان در این پیش نشست اساتید و پژوهشگرانی از دانشگاه امام صادق(ع)، الزهرا، تهران، اصفهان، فرهنگیان و ... بودند. در ابتدای نشست دکتر محمد نصیری دبیرهمایش بین المللی صلح و دیپلماسی فرهنگی هدف از برگزاری پیش نشست را ارتباط خوبی که می توانیم بر دنیای شرق و غرب با نگاه فرهنگی داشته باشیم. همچنین بیان داشتند با برگزاری این نشست ها هدف بر آن است که ارتباطات را بیشتر کنیم و فضای علمی را با نگاهی اکادمیک و دانش بنیان ایجاد کنیم. همچنین ایشان بیان داشتند که هدف اصلی دیپلماسی فرهنگی تواناسازی گفت و گوی فرهنگی؛ برای ایجاد روابط سازنده، بهبود ارتباطات و همکاری، جلوگیری از سوء تفاهم ها و کاهش درگیری اجتماعی، فرهنگی و پیامدهای آن است. بخش روابط بین المللی نقش دیپلماسی فرهنگی؛ با کمک به گسترش دسترسی دیپلماسی فراتر از دولت برای ارتباطات دولتی، از تغییر شکل و تکمیل ابزارهای سیاست خارجی با روشی جدید و اتخاذ ابزارهای کشورداری و در نتیجه فرموله کردن قدرت هوشمند در تعاملات جهانی، موثرتر گردیده است. دیپلماسی فرهنگی شکل از قدرت نرم است باید به یک بخش به طور فزاینده قابل توجهی از ابزار امور بین الملل یک کشور تبدیل گردد. در خصوص صلح سازی در روابط بین فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی باید گفت، این روابط در سه پدیده تاریخی: جنگ، مذهب و استعمار ریشه دارد. در کل شاید همانگونه که کارل دوئیچ و ارنست هاس نظریه همگرایی را مطرح کرده اند، بتوان گفت، فرهنگ، پدیده ها و طرح های فرهنگی و همچنین دیپلماسی فرهنگی با نگاهی کارکردگرایانه سبب همگرایی و در نهایت صلح سازی میگردد. همچنین نشست دیگری با مبحث صلح و دیپلماسی گفتمان را در دانشکده جهان دانشگاه تهران و سایر کشورها برگزار خواهیم کرد. همه ی تلاشها بر این برنامه است که این حرکت را حرکت اولیه است را تقویت نماییم و دبیرخانه دائمی صلح و دیپلماسی را شکل دهیم و برنامه ریزی کنیم و کمیته علمی از ایران و استادان دانشگاه های مختلف کشور که از نظر فرهنگی با آنها تعاملاتی داشته و داریم و قابلیت این ارتباطات وجود دارد از قبیل: ایتالیا، آلمان، اتریش و ... داشته باشیم و این گفتمان را تبدیل به یک دیپلماسی گفتمانی نماییم که گروه های مختلف و فضاهای خوب فرهنگی را ایجاد کنیم. در ادامه نشست دکتر گرهولد استاد دانشگاه گیسن آلمان در خصوص " بازتاب ادبیات فارسی در ادبیات دوره ی رمانتیسم آلمان" بیان داشتند که بعد از آغاز دوران روشنگری در اروپا و انقلاب فرانسه و همچنین افول و محدود شدن قدرت نهاد رسمی کلیسا که تا اندازه زیادی با پیام و آموزه های اصیل مسیح (علیه السلام) فاصله گرفته بود دروازه های اروپا بعد از قرنها سکوت دوباره به روی معارف دیگر کشورها و حوزه های فرهنگی گشوده شد. این انقلاب و تحول در معارف و علوم باعث شد فیلسوفان اندیشمندان شاعران و نویسندگان اروپایی و از جمله آلمانیها به حوزه فرهنگی شرق و جهان اسلام علاقه پیدا کنند و از طریق تحقیقات مستشرقان و ترجمه های قزآن کریم و آثار ادبی جهان اسلام مخصوصا شاهکارهای ادبیات فارسی به شناخت عمیقتری از فرهنگ شرق و اسلام برسند. وی بیان داشتند که، عشق عنصر اصلی تشکیل دهنده حیات و جهان است و به قول لسان الغیب حافظ شیرازی <عشق آمد و آتش بر همه عالم زد>. برای گوته دنیای شرق و اسلام و شعر آن با مجموعه بسیار غنی خود از تصویرهای بسیار زیبا پرده مناسبی است برای آفرینش تابلوئی زیبا و عمیق از سخنان نغز به نام دیوان غربی شرقی. او در جایی می نویسد: شرقیان قادرند اتفاقات و عناصر بسیار غریب و بعید را به هم بیامیزند و به هم ربط بدهند و به تصویری بسیار زیبا و کامل از هستی تبدیل کنند. به این صورت حتی مسائل متضاد را با هم آشتی می دهند. آثار و عقاید متکلمین ادیان برای گوته همطراز هستند با مکاشفات و شهود عارفان. این یکی همراه است با عقل و استدلال و آن یکی سرچشمه خروشان و جوشان احساس و عشق و شیدائی. چیزی که در دوره نهضت ادبی رومانتیسم در آلمان بیشتر مورد توجه شاعرانی مانند گوته شیلر لسینگ روکرت ریلکه و... بود درونمایه معنوی و عرفانی شعر فارسی بود که ارزشهای معنوی و اخلاقی اسلام را به نحو عالی متجلی ساخته بود. فریدریش روکرت در 16 مای 1788 در اشواینفورت جنوب آلمان متولد شد و در 31 ژانویه 1866 در نزدیکی کوبورگ از دنیا رفت. او یک شرقشناس و شاعر و مترجم آلمانی است که در میان مسلمانان از احترام خاصی بر خوردار است. او در سال 1818/1819 نزد شرقشناس مشهور اطریشی پورگ اشتال به یادگیری زبان فارسی پراخت و در اقامتی که در کوبورگ داشت به ترجمه برخی سور قرآنی پرداخت. جالب توجه این است که روکرت در نوشته های خود به روایت مسیحی-یهودی اکتفا نکرده است بلکه نقل داستانها را به روایتهای اسلامی در آمیخته است. بعد از پذیرایی و استراحتی کوتاه برای شرکت کنندگان عزیز، دکتر محمد اخگری استاد دانشگاه صداوسیمای ایران با عنوان" " صلح دستان او" (جایگاه ادبیات اسلامی- ایرانی در صلح و آشتی جهانی با نگاهی به تاثیر پذیری گوته از حافظ) " به سخنرانی پرداختند ایشان، بیان داشتندکه در دوره روشنگري گرايش به ادبيات مشرق زمين در مغرب زمين افزايش يافت و فرصت شناخت ادبيات فارسي براي متفكران غربي فراهم آمد. سفرنامه سياحان اروپايي و ترجمه ادبيات شرقي فرصت لازم را براي شناخت انديشمندان غربي فراهم كرد و گوته به عنوان يكي ار شاعران برجسته غربي با اين پيش زمينه ها به ادبيات شرقي علاقمند شد. مشغوليت و دغدغه گوته براي آشنايي با ادبيات فارسي از جواني شروع شد و زماني كه شعر زيباي نغمه محمد را درباره پيامبر گرامي اسلام سرود.گوته در اين شعر پيامبر اسلام را به رودي تشبيه ميكند كه از كوهساران سرچشمه ميگيرد و به اقيانوس مي ريزد. گوته از طريق ادبيات فارسي با انديشه و عرفان اسلامي آشنا مي شود. او از پس حجاب ترجمه به مفاهيمي چون وحدت در كثرت، زبان رمزي در عرفان، عشق عرفاني و... آشنا مي شود و در قالب اشعار اين مفاهيم را در ديوان شرقي بيان ميكند تا بتواند ديواني شرقي از مولفي غربي تصنيف كند. او معتقد است كه آنچه موجب پيوند شرق و غرب مي شود شناخت است و مي سرايد: هر كس كه خويش را مي شناسد و ديگري را اينجا خواهد دانست كه شرق و غرب از هم جدا نيستند. گفت و گوي گوته و حافظ پس از قرنها نشان دهنده آن است كه ادبيات رسانه شناخت و معرفت فرهنگ هاست. ادبيات فارسي در عصر روشنگري رسانه شناخت غرب ا. شرق شد و ديوان شرقي گوته محصول اين شناخت است. ديوان شرقي شاعران ديگري چون روكرت و پلاتن را تحت تأثير قرار داد و دامنه تأثير آن به ادبيات ديگر كشورهاي اروپايي نيز رسيد. بنابراين مي توان به عنوان نتيجه اين سخن روكرت را درباره ادبيات و صلح گفت كه شعر جهاني آشتي جهاني است. و سخن آخر: شرق از آن خداست غرب از آن خداست سرزمين هاي شمالي و جنوبي در صلح دستان او آرميده اند. ولله المشرق و المغرب در آخر نیز به تمامی شرکت کنندگان گواهینامه های اختصاصی ارائه گردید. سایت همایش http://adabiatfarsi.com/ تلگرام https://t.me/indiaconference تماس با ما 02128421404





نظرات کاربران
تاييديه : تشخيص عامل غير انساني
توجه : نظر شما پس از تایید مدیر سایت در سایت نمایش داده می شود !